Zastosowanie inhibitorów selektywnego wychwytu zwrotnego serotoniny w ciąży i ryzyko wad wrodzonych

Informacje dotyczące bezpieczeństwa selektywnych inhibitorów wychwytu zwrotnego serotoniny (SSRI) w ciąży u ludzi są rzadkie. Zgłoszono obawy o ryzyko wrodzonych wad serca związanych ze stosowaniem SSRI w ciąży. Metody
Uzyskaliśmy dane na temat 9622 przypadków niemowląt z poważnymi wadami wrodzonymi i 4092 niemowląt z grupy kontrolnej urodzonych w latach 1997-2002 z badania National Birth Defects Prevention. Niemowlę urodzone zostało ustalone za pomocą systemów nadzoru wad wrodzonych w ośmiu stanach USA; kontrole zostały wybrane losowo z tych samych obszarów geograficznych. Mothers ukończyła standardowy wywiad telefoniczny dotyczący narażenia na potencjalne czynniki ryzyka, w tym leki, przed iw czasie ciąży. Ekspozycję na SSRI zdefiniowano jako leczenie dowolnym SSRI od miesiąca przed do 3 miesięcy po zapłodnieniu. Wady wrodzone zostały przypisane do 26 kategorii i podkategorii.
Wyniki
Nie stwierdzono istotnego związku pomiędzy ogólnym stosowaniem SSRI we wczesnym okresie ciąży i wrodzonymi wadami serca lub w większości innych kategorii lub podkategorii wad wrodzonych. Wykorzystanie SSRI przez matkę było związane z bezmózgowością (214 niemowląt, 9 ekspozycji, skorygowany iloraz szans, 2,4; przedział ufności 95% [CI], 1,1 do 5,1), kraniosynostoza (432 niemowlęta, 24 narażone, skorygowany iloraz szans, 2,5; 95% CI 1,5 do 4,0) i omphalocele (181 niemowląt, 11 narażonych, skorygowany iloraz szans, 2,8; 95% CI, 1,3 do 5,7).
Wnioski
Matczyne stosowanie SSRI we wczesnej ciąży nie wiązało się ze znacznie zwiększonym ryzykiem wrodzonych wad serca lub większości innych kategorii wad wrodzonych. Obserwowano powiązania pomiędzy stosowaniem SSRI a trzema rodzajami wad wrodzonych, ale bezwzględne ryzyko było niewielkie, a obserwacje te wymagają potwierdzenia w innych badaniach.
Wprowadzenie
Ryzyko wystąpienia dużej depresji u kobiet wynosi od 10 do 25%, a największe rozpowszechnienie występuje w wieku rozrodczym.1,2 Selektywne inhibitory wychwytu zwrotnego serotoniny (SSRI) są najczęściej stosowaną klasą leków przeciwdepresyjnych w ogóle3 i podczas ciąży.4 Dane bezpieczeństwo stosowania SSRI w ciąży u ludzi jest ograniczone, ale ostatnie badania sugerują, że matrialne stosowanie SSRIs w czasie ciąży może być związane z wadami wrodzonymi w ogóle5-7 lub z wrodzonymi wadami serca w szczególności.5,7,8
Wykorzystaliśmy dane z Narodowego Studium Przeciwdziałania Wadom Urodzenia (NBDPS), aby ocenić związek między macierzyńskim stosowaniem SSRI we wczesnej ciąży a występowaniem wybranych wad wrodzonych.
Osoby badane i gromadzenie danych
NBDPS to trwające, wielostanowiskowe badanie kliniczno-kontrolne środowiskowe i genetyczne czynników ryzyka dla ponad 30 wybranych kategorii poważnych wad wrodzonych. Przypadkowe niemowlęta otrzymały diagnozę co najmniej jednej wybranej wady wrodzonej i zostały potwierdzone przez systemy nadzoru defektoskopii populacyjnej w ośmiu ośrodkach badawczych (Arkansas, Kalifornia, Georgia, Iowa, Massachusetts, New Jersey, Nowy Jork i Teksas). 9 Korzystaliśmy z danych od niemowląt, które urodziły się października 1997 r. Lub później, i które miały przewidywaną datę porodu w dniu 31 grudnia 2002 r. Lub wcześniej. Przypadkowe niemowlęta urodziły się żywe (wszystkie uczestniczące strony) lub zmarły po 20 tygodniach lub dłużej ciąży (Arkansas, Kalifornia, Georgia, Iowa, Massachusetts i Teksas)
[patrz też: badania przed ciążą pakiet, objawy dny moczanowej, pirymidyna ]