Stentowanie a operacja zwezenia tetnicy szyjnej

Rosenfield i in. (Wydanie z 17 marca) informują, że w bezobjawowym teście tętnic szyjnych (ACT) I, stentowanie tętnic szyjnych z ochroną zatorową było nie mniejsze niż endarterektomia tętnicy szyjnej u pacjentów bezobjawowych. Podobne wyniki zgłosili Brott i in. (Wydanie z 17 marca) 2 dla rewaskularyzacji tętnic szyjnych w porównaniu z próbą stentowania (CREST), chociaż tylko 47,2% pacjentów w tym badaniu było bezobjawowych. Uważamy jednak, że niektóre aspekty ACT I zasługują na dalszą dyskusję. Autorzy potwierdzili przedłużony okres rekrutacji (2005 do 2013) i wcześniejsze zakończenie ACT I jako ograniczenie badania. W tym okresie wytyczne dotyczące stosowania statyn uległy znacznej zmianie, a obecnie zaleca się stosowanie statyn o wysokiej intensywności u wszystkich pacjentów z chorobą miażdżycową.3 Chociaż autorzy wykazują, że około 90% pacjentów stosowało terapię intensywność terapii i kontrola lipidów nie jest jasna. I nteresujące byłoby wiedzieć, ilu pacjentów w badaniu miało odpowiednio kontrolowane poziomy lipidów zgodnie z aktualnymi wytycznymi. Analiza populacji pacjentów, u których poziom lipidów był odpowiednio zarządzany, odświeżyłaby wyniki badania ACT I i sprawiłaby, że byłby on odpowiedni do dzisiejszej praktyki klinicznej. Anweshan Samanta, MB, BS M. Rizwan Afzal, MD University of Kansas Medical Center, Kansas City, KS Nie zgłoszono żadnego potencjalnego konfliktu interesów związanego z tym pismem. 3 Referencje1. Rosenfield K, Matsumura JS, Chaturvedi S, i in. Randomizowane badanie stentu w porównaniu z operacją bezobjawowego zwężenia tętnicy szyjnej. N Engl J Med 2016; 374: 1011-1020 Bezpłatny, pełny tekst Web of Science Medline 2. Brott TG, Howard G., Roubin GS, i in. Długoterminowe wyniki stentowania versus endarterektomia na zwężenie tętnic szyjnych. N Engl J Med 2016; 374: 1021-1031 Bezpłatny, pełny tekst Web of Science Medline 3. Stone N J, Robinson JG, Lichtenstein AH, i in. Wskazówki ACC / AHA z 2013 r. Dotyczące leczenia cholesterolu we krwi w celu zmniejszenia miażdżycowego ryzyka sercowo-naczyniowego u dorosłych: raport zespołu zadaniowego American College of Cardiology / American Heart Association na temat wytycznych postępowania. Circulation 2014; 129: 25 Suppl 2: S1-45 Crossref Web of Science Medline W ACT I nie stwierdzono znaczącej różnicy w pierwotnym punkcie końcowym (tj. Zgonie, udarze lub zawale mięśnia sercowego w ciągu 30 dni po zabiegu lub udarze po obu stronach w ciągu roku) między stentowaniem a endarterektomią u pacjentów z bezobjawowym zwężeniem tętnicy szyjnej (częstość zdarzeń Odpowiednio 3,8% i 3,4%, a P = 0,01 dla nie gorszej jakości). Jak wspomnieli autorzy, wyniki te wzmacniają odkrycia CREST1, które również nie wykazały znaczącej różnicy w wynikach między stentowaniem a endarterektomią. Analiza podgrupy CREST według płci 2 wykazała jednak, że ods etek udarów i zgonów u kobiet poddanych stentowaniu był ponad 2,5 razy wyższy niż u kobiet poddanych endarterektomii (współczynnik ryzyka 2,63; p = 0,01), nie było istotnej różnicy między mężczyznami.2 Analiza podgrupy CREST według wieku wykazała podobnie, że w przypadku stentowania ryzyko pierwotnego punktu końcowego wzrastało z wiekiem o 1,77 razy na 10-letni przyrost (P <0,001) .3 Dla pacjentów, którzy starsze niż 70 lat ryzyko incydentów ze stentowaniem było dwukrotnie większe niż w przypadku endarterektomii (współczynnik ryzyka, 2,04; P = 0,02) .3 Byłoby interesujące dowiedzieć się, czy wyniki analizy ACT I w podgrupach według wieku i płci wyciągnąć wnioski podobne do wniosków CREST.2,3 Kosmas I. Paraskevas, MD, Ph.D. Southampton University Hospital, Southampton, Wielka Brytania Nie zgłoszono żadnego potencjalnego konfliktu interesów związanego z tym pismem. 3 Referencje1. Brott TG, Hobson RW II, Howard G, i in. Stentowanie a endarte rektomia w leczeniu zwężenia tętnic szyjnych. N Engl J Med 2010; 363: 11-23 Bezpłatny, pełny tekst Web of Science Medline 2. Howard VJ, Lutsep HL, Mackey A, i in. Wpływ płci na wyniki stentowania a endarterektomię: analiza podgrupy endarterektomii rewaskularyzacji tętnicy szyjnej kontra próba stentowania (CREST). Lancet Neurol 2011; 10: 530-537 Crossref Web of Science Medline 3. Voeks JH, Howard G., Roubin GS, i in. Wiek i wyniki po stentowaniu tętnic szyjnych i endarterektomii: rewaskularyzacja tętnic szyjnych w porównaniu z próbą stentowania. Skok 2011; 42: 3484-3490 Crossref Web of Science Medline Niedawny raport z randomizowanego badania dotyczącego stentu i operacji bezobjawowego zwężenia tętnicy szyjnej autorstwa Rosenfield et al. zapewnia potencjalnie interesujące wskazówki. Istnieją jednak punkty, które wymagają dalszego wyjaśnienia. Po pierwsze, populacja pacjentów, od której pobrano pacjentów bezobjawowych, nie jest jasno określona Gdyby to była przesiewowa populacja, interesujące by [przypisy: kardiologia, Usługi stomatologiczne, dermatologia estetyczna ] [więcej w: objawy dny moczanowej, niedoczynność tarczycy objawy psychiczne, endometrioza forum ]