Kliniczny przebieg i rokowanie tlącego się (bezobjawowego) szpiczaka mnogiego ad 7

Istniały również istotne różnice w medianie czasu do progresji między trzema grupami ryzyka (2, 8 i 19 lat). Nasze badanie pokazuje, że na ogólne ryzyko progresji w tlącym się szpiczaku mnogim duży wpływ ma czas, jaki upłynął od diagnozy, w przeciwieństwie do ryzyka progresji w MGUS 19, która pozostaje stała w czasie. Stwierdziliśmy, że całkowite ryzyko progresji wśród pacjentów z tlącym się szpiczakiem mnogim wynosiło około 10% rocznie w ciągu pierwszych 5 lat i 3% rocznie w ciągu następnych 5 lat, a następnie spadało do 1% rocznie. W przypadku MGUS.19 nie występuje taka zależna od czasu zmiana ryzyka
Inni badacze donieśli, że izotyp IgA i obecność białka monoklonalnego w moczu są niekorzystnymi czynnikami prognostycznymi dla pacjentów z tlącym szpiczakiem mnogim.5,20. W przeciwieństwie do tych wyników obecność białka monoklonalnego w moczu, chociaż istotna w analizie jednowymiarowej nasze badanie nie osiągnęło istotności statystycznej w analizie wieloczynnikowej. Rola stosunku wolnej od surowicy łańcucha lekkiego i obrazowania metodą rezonansu magnetycznego w określaniu wyniku tlącego się szpiczaka mnogiego jest nieznana i wymaga badań.
Wiek i płeć pacjentów w naszym badaniu oraz dystrybucja typów łańcuchów ciężkich i lekkich były podobne do tych u pacjentów z aktywnym szpiczakiem mnogim.21 Jednak inne odkrycia, takie jak obniżenie poziomu immunoglobulin niezaangażowanych19, 21 i obecność monoklonalnych lekkich łańcuchów moczowych, były pośrednie między tymi u pacjentów z aktywnym szpiczakiem mnogim a pacjentami z MGUS.
Na podstawie naszych doświadczeń sugerujemy, że standard opieki nad pacjentami z tlącym się szpiczakiem mnogim powinien być co kilka miesięcy ściśle kontrolowany. Lekarze powinni powtórzyć odpowiednie testy laboratoryjne od 2 do 3 miesięcy po wstępnym rozpoznaniu choroby, aby wykluczyć wczesną aktywną formę; jeśli wyniki są stabilne, badania należy początkowo powtarzać co 4 do 6 miesięcy. Jednakże, biorąc pod uwagę wysokie ryzyko progresji wśród pacjentów w grupach prognostycznych 2 i 3, wraz z dostępnością nowych substancji czynnych w leczeniu czynnego szpiczaka mnogiego, można rozważyć podejścia badawcze dla wybranych pacjentów w odpowiednich badaniach klinicznych. W toku prób klinicznych testuje się zastosowanie bisfosfonianów, inhibitorów interleukiny-1., klarytromycyny, dehydroepiandrosteronu i talidomidu w leczeniu tlącego szpiczaka mnogiego w próbie opóźnienia postępu w aktywnym szpiczaku mnogim.22,23
[podobne: skuteczny lek na odchudzanie, tarczyca u mężczyzn objawy, chłoniak z komórek płaszcza ]