Bite z przenoszonych przez wektor chorób zakaźnych

Trudno jest przecenić medyczne znaczenie i obciążenie chorobami zakaźnymi przenoszonymi przez wektor. Czy stosowana metryka to śmiertelność (na przykład malaria zabija od miliona do 2 milionów ludzi rocznie, w większości dzieci poniżej 5 roku życia), zachorowalność (ponad 70 milionów lat zdrowego trybu życia ginie z powodu malarii, choroba Chagasa , leiszmaniozę, gorączkę dengi, filariozy limfatyczne i wirusy zapalenia mózgu) lub coś tak trudnego do określenia ilościowego, jak lęk w populacji (na przykład aktywności na placach zabaw na świeżym powietrzu iw szkołach średnich zostały przeniesione lub zawieszone wzdłuż południowego brzegu Massachusetts; z powodu obaw wywołanych przez trzy przypadki wschodniego zapalenia mózgu koni), ciężar tych infekcji jest ogromny. Model przenośnościowy i strategie Ross-Macdonalda do przerywania chorób zakaźnych przenoszonych przez wektor. Ten klasyczny model matematyczny szacuje pojemność wektorową (VC) lub efektywność, z jaką wektor stawonogi przenosi patogen. Gęstość wektora (m) odgrywa rolę w VC, ponieważ im bardziej poszczególne wektory są obecne, tym bardziej prawdopodobne jest, że będą transmitować patogen. Środki kontrolne ukierunkowane na stadia larwalne wektora (np. Larwacydów) są ukierunkowane na m. Wpływ na VC ma również szansa, że wektor będzie żywił się podatnym gatunkiem żywiciela (a). Ta zmienna jest mnożona przez siebie w modelu, ponieważ wektor musi zostać podany jeden raz na zainfekowanym hoście w celu pozyskania patogenu i raz na niezainfekowanym hoście, aby go przesłać. Interwencje ograniczające kontakt gospodarz-wektor (np. Siatki łóżkowe) są ukierunkowane na. Prawdopodobieństwo, że wektor po uzyskaniu patogenu będzie żył wystarczająco długo, aby go przenieść, jest kombinacją prawdopodobieństwa dziennego przeżycia (p) i zewnętrznego okresu inkubacji (n) lub liczby dni po uzyskaniu patogenu, które są wymagane aby wektor mógł go przekazać. Programy kontrolne skierowane do dorosłych wektorów (np. Zastosowanie dichlorodifenylotrichloroetanu [DDT] do ścian mieszkań) mają wpływ na p. Wreszcie, na VC ma wpływ kompetencja wektorowa (b), co jest szansą, że gdy wektor karmi się na zainfekowanym gospodarzu, to faktycznie pozyska patogen i wspomoże jego rozwój na etapie infekcyjnym. Wpływa na to samoistne właściwości wektora i gęstość patogenu w zainfekowanym gospodarzu. Programy leczenia masowego i schematy genetyczne modyfikacji wektora docelowego b. Strategie kontrolne (oznaczone czerwonymi kreskami) dla chorób zakaźnych przenoszonych przez wektory mogą być ukierunkowane na rezerwuar, patogenny mikroorganizm, wektor, ludzki gospodarz lub kombinacje tych elementów.
Prezentacja slajdów jest dostępna wraz z pełnym tekstem tego artykułu na stronie www.nejm.org.
Kluczowymi elementami związanymi z ludzkimi nosicielskimi chorobami zakaźnymi są zakaźny mikroorganizm (wirus, bakteria lub pasożyt), wektor (komar, kleszcz lub mucha) oraz zbiornik, z którego wektor uzyskuje infekcję (patrz wykres). Strategie kontrolne dla tych chorób powinny być oparte na zrozumieniu złożonej dynamiki oddziaływań między wektorem a gospodarzem oraz sposobów, w jakie przecinają się środowiska zarówno wektora, jak i żywiciela, aby wytworzyć ludzką chorobę.
[podobne: niedoczynność tarczycy objawy psychiczne, usg jamy brzusznej bydgoszcz, skuteczny lek na odchudzanie ]