Azytromycyna i ryzyko zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych

Chociaż kilka antybiotyków makrolidowych jest proarytmicznych i wiąże się ze zwiększonym ryzykiem nagłej śmierci sercowej, uważa się, że azytromycyna ma minimalną kardiotoksyczność. Jednak opublikowane doniesienia o arytmii sugerują, że azytromycyna może zwiększać ryzyko zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych. Metody
Przebadaliśmy kohortę Tennessee Medicaid, mającą na celu wykrycie zwiększonego ryzyka zgonu związanego z krótkotrwałymi działaniami kardiologicznymi leków, z wyjątkiem pacjentów z poważną chorobą bez choroby sercowo-naczyniowej i osób w czasie w trakcie i krótko po hospitalizacji. Do tej grupy należały pacjenci, którzy brali azytromycynę (347 795 recept), osoby o skłonnościach do wyniku, które nie przyjmowały antybiotyków (1 301,1180 okresów kontrolnych) oraz pacjenci, którzy przyjmowali amoksycylinę (1 348 672 recept), cyprofloksacyna (264 626 recept) lub lewofloksacyna (193 906 recept) .
Wyniki
W czasie 5 dni leczenia u pacjentów przyjmujących azytromycynę w porównaniu z pacjentami, którzy nie przyjmowali antybiotyków, występowało zwiększone ryzyko zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych (współczynnik ryzyka 2,88, 95% przedział ufności [CI], 1,79 do 4,63, p <0,001) i śmierć z dowolnej przyczyny (współczynnik ryzyka 1,85; 95% CI, 1,25 do 2,75; P = 0,002). Pacjenci, którzy przyjmowali amoksycylinę, nie zwiększyli ryzyka zgonu w tym okresie. W stosunku do amoksycyliny, azytromycyna wiązała się ze zwiększonym ryzykiem zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych (współczynnik ryzyka, 2,49; 95% CI, 1,38 do 4,50; P = 0,002) i zgonem z dowolnej przyczyny (współczynnik ryzyka, 2,02; 95% CI, 1,24 do 3,30 ; P = 0,005), z szacunkowo 47 dodatkowych zgonów z przyczyn sercowo-naczyniowych na milion kursów; pacjenci z najwyższym decylem ryzyka chorób układu krążenia oszacowali 245 dodatkowych zgonów z przyczyn sercowo-naczyniowych na milion kursów. Ryzyko zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych było istotnie większe w przypadku azytromycyny niż w przypadku cyprofloksacyny, ale nie różniło się istotnie od ryzyka związanego z lewofloksacyną.
Wnioski
Podczas 5 dni leczenia azytromycyną odnotowano niewielki bezwzględny wzrost liczby zgonów z przyczyn sercowo-naczyniowych, który był najbardziej wyraźny wśród pacjentów z wysokim wyjściowym ryzykiem chorób sercowo-naczyniowych. (Finansowane przez National Heart, Lung and the Blood Institute oraz Agencję ds. Jakości Opieki Zdrowotnej i Ośrodki Badawcze dla Edukacji i Badań nad Terapeutykami).
Wprowadzenie
Uważa się, że azytromycyna, antybiotyk makrolidowy o szerokim spektrum działania, jest stosunkowo wolna od działania kardiotoksycznego.1 Jednak blisko spokrewnione leki, erytromycyna i klarytromycyna, mogą zwiększać ryzyko poważnych komorowych zaburzeń rytmu 2-7 i są związane ze zwiększonym ryzykiem nagłego uszkodzenia serca. śmierć 8-10 Ponadto gromadzenie dowodów sugeruje, że azytromycyna może mieć także działanie proarytmiczne. Istnieje co najmniej siedem opublikowanych raportów dotyczących pacjentów z prawidłowymi wyjściowymi odstępami QT, u których azytromycyna wykazywała działania niepożądane ze strony arytmii związane z arytmią, w tym wyraźne wydłużenie odstępu QT, 11-13 torsades de pointes, 14-16 i polimorficzny częstoskurcz komorowy w przypadku braku Wydłużenie odstępu QT.17 System zgłaszania zdarzeń niepożądanych w Food and Drug Administration zawiera co najmniej 20 raportów dotyczących torsades de pointes związanych z azytromycyną.18
Ponieważ arytmie komorowe zgłaszane w związku z użyciem azytromycyny często są bardzo śmiertelne, przeprowadziliśmy retrospektywne badanie kohortowe dotyczące śmiertelności wśród pacjentów, którzy stosowali ten antybiotyk. Postawiliśmy hipotezę, że pacjenci, którzy przyjmowali azytromycynę, w porównaniu z osobami, które nie przyjmowały antybiotyków i pacjentami, którzy przyjmowali inne wybrane antybiotyki, mieliby zwiększone ryzyko śmierci sercowo-naczyniowej, szczególnie nagłej śmierci sercowej.
Przestudiuj badanie
Badanie zostało zaprojektowane przez autorów i zatwierdzone przez lokalną instytucję odwoławczą oraz Biuro Tennessee TennCare i Departament Zdrowia, z których wszystkie zniosły wymóg indywidualnej zgody. Sponsorzy nie mieli żadnej roli w prowadzeniu lub raportowaniu badania.
Kohora Studyjna
Badana kohorta składała się z osób zapisanych do programu Tennessee Medicaid19,20; wszystkie dane dotyczące pacjentów w badaniu zostały odpowiednio zdiagnozowane. Skomputeryzowane dane Medicaid, które były powiązane ze świadectwami zgonu i ogólnokrajową bazą danych do wyładowań w szpitalach, zawierały informacje na temat rejestracji Medicaid, spotkań z opieką medyczną oraz dat i przyczyn śmierci. Antybiotyki i inne leki pobrane przez pacjentów zostały zidentyfikowane w plikach aptecznych Medicaid.19,21-23
Kohorta obejmowała pacjentów, którym przepisano azytromycynę w 1992 r. (Kiedy wprowadzono azytromycynę w Stanach Zjed
[więcej w: nefrolog Wrocław, Gliwice stomatolog, oprogramowanie stomatologiczne ]